tisdag 5 januari 2010

Snö,kallt och dabbigt..


Här har det snöat hela dagen... Ja vet inte när vi hade så mycket snö eller när det va så här kallt...
Kanske inte så många minus grader men vindarna är iskalla..
Och nu i skrivande stund snöar det än..

Bild genom fönstret på Förmiddagen

Genom fönstret på Eftermiddagen när det börjar mörkna..

Undrar hur det ser ut i morgon?

Som jag befarade igår så vaknade jag och var dunder förkyld..
Fast rätt skönt att det brutit ut..

Hopplöst jobbigt när det ligger och molar i kroppen och man inte riktigt vet vad felet är.. Nu vet jag och jag är jätte dabbig..

Min sambo är oxå lite halv hängig och Ida snorig och inte riktigt kry..

Vi va ute en liten stund för att hon skulle få åka
lite pulka..
Men hon klarar inte kylan och hennes kinder blir fort röda för att lika snabbt bli vita..
Inte bra alls..Köldskador har jag läst om på nätet..

Jag är så rädd när hon blir sån..
funderar på om jag skall köpa henne en "Rånarluva" som hon kan ha när vi är ute här hemma ,,täcker ju kinderna bra..

Någon som har nått annat bra förslag?



Nu när det är så kallt så har vi många fåglar på besök..ännu inga Domherrar som jag hoppats på..

Och inte heller så många olika sorter Blåmes ,Talgoxe,Rödhake,Gulsparv...
Och så denna rackare som är svår att fånga bra på bild..

Nötväckan..




Jag tycker den är så fin,,men lika fort som den kommer till bordet lika snabbt flyger den där ifrån..
Massa tålamod för att stå och vänta in den..men ändå blir inte bilderna så jätte bra.Tar dom genom fönstret..

Vackert med fåglar tycker jag..

Idag har jag börjat med att plocka bort Tomtar och annat Julpynt..har verkligen tröttnat,,fast inte på granen och ljusen i fönstret..Men allt det andra..Vill ha in lite ljust nu inte murrigt och mörkt..
Men har mycket kvar att fixa innan det blir ordning på "Torpet"
Inte så lätt heller när man är dabbig och en tös som kräver 100% uppmärksamhet..

Nu ska jag kika in hos er ..inte ens det har jag hunnit med idag..

8 kommentarer:

Unknown sa...

hej vännen
vilka härliga fågel bilder, ja även här har vi massor av snö och jätte kallt.20 grader brrr.

ha det bra
kram Catthie

Cc sa...

Usch ja vad kallt det är. Hördde på nyheterna i går morse att det har inte varit så här sedan 1986. Visst är det underbart med vinter men inte denna kyla. Å vilket elände att vara förkyld, jag har min förkylning kvar. Krya på dig. Kram

Anonym sa...

Här blir det innedag idag, inte ens hundarna vill gå ut! Jag har fyllt på mat hos fåglarna, de stackarna har det inte lätt nu. Domherren har bara hälsat på en gång här. Men jag väntar... och hoppas de återvänder snart.

Hoppas förkylningen ger sig. Men hur är man när man är dabbig? Har aldrig hört det uttrycket förr, hihi!

Sköt om dig och lilltösen i kylan.

Kram Eva-Mari

Lisas torp sa...

Riktigt ruggigt låter det allt!
Svinkyla även här i Sthlm -20 idag!!!

Hoppas att ni kryat på er!

En frivillig utmaning har jag till dej - om du vill!
Kram
Lisa

Livsnjutaren sa...

Så mycket vackra bilder,jag tyckte du fångar den lilla pippin jättefint, förstår att du hamnat på rätt plats i livet ibland alla dessa blommor djur o njutbara natur.

Ja nu är det massa snö även här i mitt paradis vackert.

Julsaker får vara ett tag till, men snart skall det bort.

Nu bara jag har det gott i soffakroken fick så många underbara julpresenter av mina barn, allt var bara jag, dom hade tänkt MAMMA i alla tingen. Tofflor o en underbar bok av Björn Gidstam om Västergötland . Vacker VIT mugg med the till samt en flott bok Reflexioner av GunnelKjell Swärd. Goda kex med en massa flotta ostar samt härligt Portvin även en bok om Sivan som just lagrar ostar. Så nu har jag en hel del att NJUTA av i Snöyran o det gör jag.

Hoppas innerligt att ni kommer att snabbt jaga bort allt dabbigt från näsorna så det blir turer ut i detta flotta snölandskap.

Tack för fin musik

Massa kramar o kryapåtankar från Livsnjutaren

Anonym sa...

hej!!
vilka fina vinterbilder..
sofija tycker dom var jättefina..
kramis =)/elisabeth/sofija

Bodil sa...

Hej på er i Fare!
Jag har varit så dålig på att skriva ett tag, men jag har kikat in varje dag ska du veta.
Hoppas att din förkylning snart ger med sig. Det tar på krafterna med "bara en vanlig förkylning" som man brukar säga. Urlakad sill kan man kanske jämföra sig med, eller?
Nötväckan, som du visar på bilderna, har vi också. Den ser man ju oftast upp-och-ner.
Ha det gott!
Kram Bodil

Louise sa...

Ja ruggigt kallt - men fina foton! Du tycks vara en fågelkännare. jag känner inte alls till dem men visst är det mysigt med småfåglar som kommer till fågelbrädet för att äta. Hoppas du kryar på dig fort! Kram!

gästbok och besöksräknare