söndag 1 november 2009

Bokmärken..Och lite barndomsminnen...

Minns ni era bokmärken,har ni sparat dom?
Jag fullkomligt älskade mina Bokmärken när jag var liten..
Sparade vart enda ett och jag hade väldigt svårt för att vara med och byta som man gjorde då på det goda gamla 70-talet..

Minns ni att man vek en serie tidning på ett speciellt sätt och så la man ett bokmärke i varje blad..

Sen stoppade man ner ett av sina egna och fick byta till det som låg i bladet..
Ett fullkomligt traumatiskt barndomsminne...

Nej inte så farligt kanske men jag minns att jag aldrig fick ett lika fint tillbaka,så jag tyckte aldrig om att vara med i denna lek..

Jag ville inte ens klippa isär dom så jag har massa kartor kvar i denna kartong som fortfarande ligger kvar i sin påse.. Låter nästan lite skrämmande idag...

Jag fick nästan alltid en karta av min mamma när vi hade varit hos Tandläkaren ,,det ställe jag då som nu avskyr att gå till..
Jag kan fortfarande minnas doften av nya bokmärken,en doft jag fortfarande kan känna på mina och som ger mig minnena tillbaka när jag var liten...
En doft som jag även nu som vuxen älskar...

Tänk vad rädd man var om sina leksaker då,,inte ett sånt slit och släng som det är i dag..

Minns att jag alltid var hos min Mormor på somrarna i hennes hus..
Jag hade en korg som var min och det var alltid
så spännande att titta i den varje gång man kom dit..
Jag fick en gång en låda med Post saker i ,,stämplar och små frimärken..
Jag var så rädd att använda dom så dom finns fortfarande kvar..Och tro det eller ej men stämplarna fungerar fortfarande...

Se vilken härlig gammal låda,,gissa vad ligger i den...

Jo, min Mamma´s gamla Bokmärken..

Och titta på detta gamla charmiga albumet. min Mormor´s


Vilka fantastiska bokmärken,eller hur..
Så roligt det är att ha dom här...


Min dotter är kanske för liten än hon har en del som jag köpt till henne men hennes intresse är inte alls så stort...
Varför,,ja det är väl för att idag så finns det så mycket annat som är mer intressant,
eller som jag tycker mycket skräp..

Idag får ju barnen så mycket så det blir liksom ingen spänning..
Tänk bara på utbudet på tv´n..
Vi pratade just om det jag o min sambo häromdagen..Två svartvita kanaler 15-30 minuter barn program..
Och en lite vit plupp som blinkade uppe i hörnet när nytt program startade i andra kanalen..
Herregud vad jag plötsligt känner mig gammal....
Men jag är ju född 66 så det är ändå ett bra tag sen=/

Just idag önskar jag att jag fick vara barn igen...
Att bara få vara och att tiden stannar upp precis just i denna minut som man leker..
Att inte känna sig orolig ,nervös med virvlande tankar..
Att det som är här och nu är just bara är,,här och nu...

Hoppas att ni alla har haft en skön helg..kanske får ni lust att leta efter era gamla Bokmärken..


20 kommentarer:

Stina sa...

Ja, jag höll på med bokmärken och filmisar. Hade masssor.

Jag minns också den där vikboken man gjorde.
Kramis

Marina sa...

Jag känner så väl igen bokmärkena som syns på bilderna. Jag älskade mina! Just det sättet att byta känner jag däremot inte till.
Högtidligt var det när jag fick titta på mammas bokmärken som låg i en fin ask.
Dottern hade bokmärke som liten men var nog inte så tagen av dem som jag var som barn. Som du skriver så finns det ju så mycket nu som konkurerar. På ett sätt tror jag att de tär svårare att vara barn idag än när vi var små (70-talet). Världen är så mycket större nu och de tkna nog vara svårt att välja och finna sitt rätta jag, sin stil i denna stora värld. Ibland kan jag känna en sorg över att våra barn inte uppskattar samma sak som jag själv gjorde, vill ju att de ska känna samma glädje men det känner väl den glädjen över annat skulle jag tro. Oj, nu blev det svamligt! Kram!

Louise sa...

Vilka härliga bokmärken! Jag har också vait med om sättet att göra "blinda" byten och gillade det inte alls heller. Flera av bokmärkena (eller glansbilder som vi kallade dem här i Finland) kände jag igen. Så fina så fina!

hemma hos lilla mej sa...

Vad mysigt gamla fina bokmärken och filmisar ;Känns som det var igår....Ha en fin söndag och en bra start på den nya veckan kramizar ~~~~~RITA~~~~~.

Lisas torp sa...

Ja, du har säkert barnasinnet kvar, när du har sparat så många bokmärken, dessutom både mammas och mormors! Jag känner igen flera stycken och har väl några ganske nyköpta änglar nånstans i gömmorna.
Riktigt kul är det ibland med lite nostalgi som får en att känna sej som barn igen!
Ha en riktigt skön kväll!
Kramar
Lisa

Jenny sa...

Hej Susanne!
Vilka fina bokmärken du visar!! Kul att du har dem sparade!! Jag höll oxå på med bokmärken när jag var barn men det finns inga kvar..

Jag brukar slå in en del julklappar i gammaldax brunt papper med snöre omkring o sätta bokmärken med julmotiv på, det blir riktigt fint!

Ha en jättebra söndagkväll Vännen,

Kramis Jenny

Cc sa...

Känner så väl igen mig och bokmärkerna. JApp här har jag mina kvar fast dotra fick dem men inte var hon direkt intresserad hon heller ; ) Lukten ja den kommer man i håg en väldigt speciell. Vad kul att du tog upp detta ämne nått man glömt men mins när du på minner om det. Kram

Kamomilla sa...

Oj så fina de är! Här i Finland kallade vi dem för glansbilder. Det kan ha varit en direkt översättning från finskan. Vilken skatt att spara på.
tack för din fina hälsning hos mig!

Kamomilla sa...

Hej!
Nu är problemet med bilden till utlottningen fixat! Kika in hos mig igen och klicka på bilden. Det borde fungera nu :)

Anonym sa...

Så underbart inlägg, ja man kan bli ledsen när man tänker på barnens oro o all den vimsighet som man ofta ser hos barn. Jag frågar mig VEM har låtit detta gå så långt. Din lilla dotter får så många fina stunder med dig som jag tror blir hennes minne. I den världen vi lever i just nu är tingen bara slit o släng. Mamma o pappastunderna o dessa med farmor o mormor, GER barnen minnen.

Du har en underbar klenod i dessa lådor från mamma o mormor, tror Du är lik dom varsam o tankefull, vist ger det en hel del till livet vi lever i dag. Njut du har fina minnen, ta fram dessa när LIVET blir för hårt, o tankarna virrvlar runt.

Dina rader gick rätt in i mitt hjärta vi hade även dessa hopvikna tidningar, o doften är så nära, älskar den än, jag är ju en tidningbokpappers älskare.

Kanske det är så att man tillhör den filisoffiska typen, i min tankevärld kan dom ha det just jobbigare, med slit släng hafs rafs, så underbart det var att tassa in hos DIG denna tidiga morgon.

Det är ofta de små detaljerna i livet som får oss att må bra. KRAizzzzzzar till en ny vecka

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket härligt nostalgi inlägg och vackra bokmärken är.
Jo jag har nog också mina bokmärken kvar någonstans och just en sådan där bokmärksbok med enkel fickor och tomma sidor och tänk när man fick en dubbelsida med tvåbokmärken.
Jo jag kan också känna lukten av nya bokmärken, samt att jag också fick en karta med bokmärken efter tandläkar besöket.
Kramar Marie;)

Vända blad sa...

Hej! Jag har mina gamla bokmärkesalbum liggandes på byrån...kan titta i dem när jag vill =) Förra veckan köpte jag underbart vackra bokmärken i Lottas affär "moster fin", få se vad jag gör med dem. Mina gamla bokmärken, de är bara till lyst.
Ha det gott!
Kram Maria

livet på utanäs sa...

Hej !
Jag tillhör också dem som älskar bokmärken. Mina är varsamt bevarade på vår vind. Vi gjorde likadant med tidningen, men vi bytte inte så. Vi hade klippdockor i våra "väskor" . Det var också så roligt med klippdockor. Att rita nya kläder osv.

Tänk, den där bluppen i hörnet på tv:n hade jag alldeles glömt bort ,fast jag är äldre än dig :) är första generationen 60-talist, rätt och slätt. Enkelt när man ska räkna ut hur gammal man är :)
Jag har också kvar mina leksaker , var väldigt rädd om dem. Jag tyckte alltid så synd om min jämngamla kusin som hade småbröder som ALLTID förstörde för henne . Själv har jag en storebror som var "snällare". Utom då han gav min fina docka Annika en tatuering och röda naglar som ALDRIG gick att tvätta bort ,buuuhu ...
Det var tider det :)

Ha en fin vecka nu , trots det små ruggiga vädret ...
Kram från Sussi O

I mitt hjärtehem sa...

Vi pratade faktiskt om detta här hemma senast igår då jag hade visat mina gamla klippdockor för vår dotter. Barnen idag fäster sig inte lika mycket vid sina saker som vi gjorde O framförallt är de inte alls så rädda om dem..det går ju att köpa nytt :0(
Jag tycker det är så hemskt...men är i och för sig glad över att våra barn prioriterar tiden med oss (mys, utflykkter o pratstunder) som väldigt viktigt.

Mysigt inlägg!!!
kram åsa

Annika Christensen sa...

Ohh vilket roligt inlägg! Undrar just var mina är?
Jag älskade också mina räknade dem varje dag och sorterade och sorterade.
Hade du stoppebok?
Ha det gott
Annika

Cc sa...

Hoppas att allt är bra hos er i Fare. KRam

Floras Kulle sa...

Vilket härligt inlägg!

"Stoppboken" minns jag, vi brukade norpa skrivböcker i A5-format i skolan, med frökens goda minne. De var perfekta! Jag har mina och mammas bokmärken kvar i en låda, hon har bl.a. Snövit-märken från trettiotalet. Lådan brukar komma fram till jul när det är dags att knåpa ihop smällkaramellerna.
Och så säljer vi naturligtvis bokmärken i butiken... :)

Den lilla blinkande triangeln på TV:n hade jag helt glömt bort! Vilka minnen!

Kram:
Annette

Unknown sa...

Åhhh, så härliga bilder du visar på bokmärken. Jag blir riktigt sentimental jag med!Kan riktigt känna doften, som du också skriver.Ja, tidningarna som man vek och skulle byta bokmärken med kommer jag så väl ihåg.Och i våra hade man ett och annat veck som det inte låg nåt bokmärke i alls så hamnade man där så blev det en riktig nit. Och gissa var jag hamnade ofta då?Ja, just det!Till slut ledsnade man ju...Jag önskar jag hade sparat mina bokmärken nu. Jag hade en hel plastkasse fullproppad-jag var tokig i dem.Men i ett eller annat ryck i ungdomen så gav jag bort hela påsen till en som samlade på bokmärken. Typiskt mig! Allt eller inget! Önskar jag åtminstone hade sparat några stycken.Nåja, så är det!Kul att få drömma sig bort lite i minnen genom att se på dina vackra.Så kul att du har din mammas gamla fina också. Vilken raritet.De får du vara rädd om!
Ha en jättefin och go dag!/Kramar Karin

Uttan sa...

Så fantastiskt att Du har bokmärken kvar efter Din Mor och Mormor.Var rädd om dem.
Jag har flyttat en del och är rädd att mina album inte finns med har jag tur kan de finnas i någon låda på vinden.
Men jag har börjat på ett nytt album som jag och barnbarnet Linnéa tar fram när hon kommer så jag brukar köpa nya och sätt i det albumet...
Så kul tycker vi båda två.
Din dotter kommer att få mycket roligt med dina album.

Ha det gott!
Kram!

Lena sa...

Oh, nu blev jag nostalgisk. Kommer ihåg dessa frimärken med änglar, rosor. jag älskade de med rosor.

Undrar var allt blev av, finns nog inga kvar nu.

Jag är ju född -64 , men vi är ju inte äldre än vi känner oss(idag har jag känt mig som 90 år med värk överallt"fniss")

Kramar
Lena

gästbok och besöksräknare