måndag 23 november 2009

Julböcker och en liten Dikt..


Jag är inte någon "Bokoman"men jag älskar Julböcker och framförallt dom som riktar sig lite mer till barnen..
Den här boken köpte jag på Loppis förra året för
25 :- och den är fantastisk..
Jul sånger ,och massa olika berättelser med underbara bilder...

Som jag önskar,, att jag kunde rita, då skulle jag vilja skriva en barn bok..
Det skulle vart så roligt...

Här bara några bilder ur just denna bok..


Är dom inte helt underbara...Pettson är en storfavorit hos mig ,,det är så fina bilder så jag skulle vilja krypa in i dom ibland..helt underbara detaljer..Även denna bok är ju tecknad av Sven Nordqvist

Den här boken "Tomtegröt och Tulpaner" köpte jag när Ida va riktigt liten jag kunde bara inte motstå, även denna har ljuvliga bilder och är så mysigt skriven..
Ja en bok jag rekommenderar varmt om man tycker om mysiga julberättelser
Oavsett man har barn eller inte,,jag kan sitta själv o små kika i denna bok och trivas i bokens julmys..


Och vad vore väl Julen utan underbara Astrid Lindgren ,, en bok som jag oxå älskar,,har även cd´n som är helt ljuvlig....

Den här boken har jag tyvärr inte men kommer nog att köpa den.. För jag undrar finns verkligen nån där ute som inte kan åtminstone nynna på denna gulliga lilla sång..." När nätterna är långa och kölden sätter in"......"Hejsan hoppsan fallerallera,när Julen kommer ska va enda unge vara glad.."

Nu skall ni få en lite dikt som jag hittade i den första boken och som passar nu till helgen..

Adventstid

Adventstid kom till mitt ensamma hus,
jag sätter i staken ett sparat ljus

Något skall ske bortom frostig advent,
jag väntar en gåva som herren sänt.


Den gåvan är av ett helt annat slag
än gåvor vi ger till varan var dag.

Öppna din tillstängda dörr i ditt hus
så lyser i mörkret ett litet ljus.



Med den dikten säger jag Godnatt...


.

5 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Vilka gulliga böcker och himla fina och gulliga böcker.Fin liten vers,Ha en härlig tisdag kramiz Rita.

Lisas torp sa...

Här känner man sej riktigt barnslig och nostalgisk idag när man tittar in hos dej!
Visst är det så att julen väcker många barnsliga minnen, då var ju den högtiden en av livet stora under - i alla fall för mej! Så spännande det var!
Jättefina böcker och fantastiska bilder!

Njut av din dag!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

JA håller med barnjulböcker ÄLSKAR jag har en del o dom åker fram, tittar i dom o hoppas barnbarnen skulle komma o få en sagostund.

Älskar att läsa högt tro det eller ej jag läser ofta högt ur en bok som jag kanske håller på med, det skall vara nyttigt har jag läst. ( hi hi )

Dessa barnböcker du har tagit fram är just den där äktheten som man vill krypa in i. BOKOMAN är jag men har litet svårt för den mer morderna stilen på barnböcker.

Ja nu är det snart 1 advent, väntans tid, i Norge pyntar dom med lila denna högtid, väntans färg. Hm har nog litet lila kvar o en litet hörne är just lila.

Kram till denna dagen o veckan som kommer NJUT o tag vara på dig o din fam Tyckmyckaklemar

Millas hem sa...

Hej!
Vilka söta böcker du visar!
Jag måste också kommentera ert hus, otroligt vackert!!

Kram Camilla

Marina sa...

Julsagor läser vi högt här trots att vi har tonåringar nu. Tradition! Kram!

gästbok och besöksräknare